Артерії Херсонщини: гарантії не витримують навантажень
Стан більшості автошляхів, котрі давно не бачили якісного ремонту, настільки виснажують фізично та морально як водіїв, так і пасажирів, що ділянки трас, на яких з’явилося нове асфальтове полотно, здаються просто піснею. Однак і ця приємність, здавалося б, уже європейського зразка, з кількома шарами асфальту та свіжою розміткою, розширеними та впорядкованими узбіччями, виявляється, що ненадовго. Принаймні, такого висновку дійшли представники ГО «В єднанні сила» за підтримки ПРООН, котрі моніторили стан асфальтного покриття на ділянках капітально відремонтованих шляхів області, на яких не вийшов гарантійний термін експлуатації. Та оприлюднили своє дослідження під час круглого столу «Прозорість сектору надання послуг з ремонту доріг в Херсонській області» за участю представників служби автомобільних доріг у області та управління автомобільних доріг загального користування місцевого значення департаменту будівництва і інфраструктури облдержадміністрації.
«Євро-норма»: 3 роки замість 10-ти
Головна мета дослідження, зі слів голови правління зазначеної ГО Володимира Жданова, – налагодити громадський контроль та підвищити прозорість у сфері надання послуг з ремонту доріг, а відтак покращити їх якість та тривалість експлуатації.
Як з’ясувалося під час діалогу, термін такої гарантії на верхнє покриття нині обмежується за європейськими нормами 3 роками, а не 10, як це було донедавна. А претензії, які можна виставити підрядним організаціям, які здійснювали відповідні будівництво та ремонт шляхів, мають передусім враховувати дотримання норм експлуатації автомобільних доріг, підкреслили фахівці. Приміром, недопустиме перевантаження транспорту, адже здебільшого порушуються норми навантаження на вісь вантажівок майже вдвічі. Особливо негативно на стан доріг це позначається в літній сезон – висока інтенсивність руху, перевантажені фури рухаються у найбільш спекотний час доби, коли полотно плавиться, внаслідок чого виникає руйнівна колійність.
Експерти проводили дослідження у жовтні-листопаді на 19 ділянках доріг, з яких 17 перебувають у віданні служби автодоріг, а 2 – у підпорядковані департаменту будівництва та інфраструктури ХОДА.
«Свіжі» дороги зі свіжими дефектами
Під час моніторингу зафіксували видимі дефекти, котрі проявилися на «свіжих» ділянках капітально відремонтованих автотрас, які не експлуатуються ще й року. З різним ступенем пошкодження, тріщинами, коліями, напливами та викришуванням, аварійно небезпечним до 25 см обривистим заниженням узбіччя, відсутністю дорожніх знаків, розмітки або невідповідністю стандартам її ширини.
Зі слів Володимира Жданова, на деяких ділянках дороги М–14 Одеса–Мелітополь–Новоазовськ, де завершили роботи 31.12.2016 р. і яка коштувала понад 12,7 млн. грн., з’явилися напливи до 3 см, на пошкодженому бар’єрному загородженні відсутні фіксуючі болти, не забезпечене водовідведення на мосту, внаслідок чого виникли аварійно небезпечні розмиви ґрунту в 1,5 метра і більше. На що фахівці служби автомобільних доріг відповіли, що з крадіжками бар’єрного огородження з оцинкованого металу боротися вкрай важко, як і з крадіжками дорожніх знаків. Мовляв, нерідко це справа місцевих жителів. Є й організовані групи: вдень зловмисники знімають болти, а вночі вантажать цілі секції на транспорт. Причому, одягають спецодяг та жилети, маскуючись під працівників дорожньої служби. Відкрито кримінальні провадження, однак відновлювати бар’єри доводиться вже своїми силами.
– Ми теж моніторимо стан покриття, насамперед, коли діє гарантія. Трапляються претензії і з приводу розмивів, і через тріщини, – зазначив начальник відділу якості, технічного контролю та нових технологій служби автодоріг в області Олександр Колесник. – Є ділянки, які внаслідок порушення технології вирізаються та перестеляються за рахунок підрядника. Якщо виникають спірні ситуації, то є київська незалежна лабораторія, яка відбирає проби і дає офіційний висновок щодо відповідності якості.
Як зазначалося експертами, претензій до якості дороги Олешки–Гола Пристань–Скадовськ наразі немає, окрім хронічних крадіжок дорожніх знаків та бар’єрної огорожі. Те ж саме стосується й білозерського напрямку.
«Братство» в обхід вагового контролю
Є нарікання на стан покриття дороги Станіслав–Білозерка в миколаївському напрямку, де за рік експлуатації уже з’явилися численні латки. То все через насиченість руху та перевантаження, пояснює начальник лабораторії контролю якості служби автодоріг в області Олександр Воїнський. Адже цей шлях обирають перевантажені багатотонники в обхід вагового комплексу. Влітку виникає колійність. Дорожні знаки, що обмежують навантаження на вісь, хутко скручують або виривають разом зі стовпами – особливо в районі Киселівки, зазначають дорожники. Та й 2 вагові комплекси на область, з яких стабільно працює переважно 1, не вирішують проблеми з таким потоком фур. Хитромудрі водії передають один одному «досвід», як уникнути зважування, діє й «корпоративна взаємовиручка».
Великі латки (карти) з’явилися й на ділянках автошляху Мар’янське–Берислав у напрямку Кривого Рогу, помітні поздовжні шви на стиках полос, зауважив Володимир Жданов на підставі отриманих даних. Усі недоліки, виявлені під час моніторингу та зафіксовані на камеру із замірами, були продемонстровані під час круглого столу.
Асфальт у дощ та сніг – коли прийшли гроші…
Також предметна розмова стосувалася й процедурних питань вибору підрядників, особливостей конкурсного відбору, тендерів, термінів, що спливають від етапу виділення коштів до їх фактичного освоєння. Втрата часу та можливостей через затягнуті процедури, можливе їх оскарження, нерідко є ключовою в тому, щоб класти асфальт не в осінньо-зимову негоду, а з першим весняним потеплінням, зазначив начальник управління автомобільних доріг загального користування місцевого значення департаменту будівництва і інфраструктури облдержадміністрації Анатолій Галамага.
– Щодо контролю та якості, то у нас є договори і з технаглядом, перевіряємо технологію, кошторисну документацію, – запевнив він. – А місцеві комунальні дороги контролюються ще й органами місцевого самоврядування – міськими, сільськими та селищними радами. Вони є замовниками робіт по своїй мережі доріг та вулиць у населених пунктах.
Доволі актуальним для місцевих громад в процесі децентралізації стало якомога ефективніше та швидше використати кошти, спрямовані на ремонт доріг. Не встигли освоїти – вони повертаються в Держбюджет.
Серед останніх об’єктів нинішнього року – завершення виконання робіт на ділянці в Новій Маячці, а також перебуває в роботі ділянка Залізний Порт – Круглоозерка, на яку виділено 35 млн. грн. Торги виграла організація «Полтавабудцентр» – одна з чотирьох учасників.
Черга дійде до дамб
Приємну новину озвучили учасники круглого столу щодо наближення ремонтів балок (дамб), які вважалися тривалий час гідротехнічними спорудами і з 60-х років не бачили ремонтів, а отже перебувають в украй занедбаному стані та суцільних ямах, які неможливо ні об’їхати, ні обійти. Саме це ускладнює поставлену задачу з ремонту, адже рух по одній полосі на період ремонту суттєво ускладнить проходження великого потоку транспорту – насамперед вантажного та довгомірного, зазначають фахівці.
Круглий стіл дав можливість предметно обговорити найбільш проблемні питання утримання, експлуатації та ремонту доріг різного значення. А проведений моніторинг, направлений відповідним структурним підрозділам, що відповідають за це в області, дозволив звернути увагу на стан тих ділянок шляхів Херсонщини, яким сьогодні потрібна підвищена увага та контроль, щоб уберегти від руйнування. Адже всі недоліки ще є можливість ліквідувати за рахунок підрядника, а не за власний…
Олена НЕЧИПУРЕНКО.
Фото автора.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал