Автівка має бути доступною!
Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна у партнерстві з Інститутом досліджень авторинку презентували аналітичну працю «Доступне авто проти «вітчизняного виробника»: що приніс українцям протекціонізм автомобільної галузі».
Спеціально для цього дослідження Київський міжнародний інститут соціології у травні 2020 року провів опитування, яке показало, що 80% мешканців Південного регіону, у тому числі Херсонщини, підтримують здешевлення автівок. Серед можливостей, які громадяни отримають завдяки доступному авто, 77% відзначають найм на роботу, якої немає поблизу дому, що зі свого боку стимулює економіку. А 75% мешканців регіону вказали на можливість уникати використання громадського транспорту, що стало особливо актуальним через пандемією COVID-19.
За словами співавтора дослідження, старшого економіста CASE Україна Володимира Дубровського, згідно із розрахунками, ліквідація «вікового» акцизу збільшить імпорт машин удвічі – до 700 тис. на рік. «Надходження від ПДВ і мита майже подвояться. Це принесе бюджету додатково 11,4 мільярда гривень, в той час як скасування акцизу призведе до втрати 10,3 мільярда», – додає пан Дубровський. Таким чином від зменшення вартості розмитнення вживаних авто бюджет не лише не втратить, а й отримає додатково понад 1 млрд. грн.
Наявний сьогодні так званий «віковий» акциз (чим старше імпортоване авто, тим більше доводиться платити) за своєю суттю є дискримінаційним і нелогічним, оскільки з роками експлуатації будь-який товар має втрачати ціну, а не навпаки. У жодній із країн Європейського Союзу немає подібного акцизу.
«Сьогодні за ввезення, наприклад, 10-річного дизельного автомобіля з об’ємом двигуна 1,6 літра, потрібно заплатити 1200 євро лише акцизу. А якщо цій самій машині 15 років – то вже 1800 євро. А ще ж мито і ПДВ… Отже, розмитнення авто може обійтись навіть у 300% від його вартості, – зазначає співавтор дослідження керівник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. – Тобто громадяни своїм власним гаманцем сплачують за приватні інтереси автовиробників».
Також експерти розвінчали міф щодо негативного впливу вживаних імпортованих авто на навколишнє середовище. По-перше, порівняно з Європою у нас дуже маленький автопарк – на 1000 громадян припадає 232 автівки, тоді як в Європі цей показник знаходиться на рівні 600 автомобілів. По-друге, більше 28% нашого автопарку це – радянські і пострадянські старі карбюраторні автівки, викиди від яких уп’ятеро-восьмеро разів перевищують найнижчі євро стандарти. І саме їх передусім витіснятиме імпорт вживаних автомобілів, тож кількість викидів зменшуватиметься навіть зі зростанням кількості автомобілів. І, по-третє, український легковий автопарк створює лише 6,5% всіх викидів у нашій країні. Основним забруднювачем повітря є енергетичний сектор, який продукує 55,2% викидів.
Анатолій НІКОЛАЄВ.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал