Чому херсонські таксисти між собою воюють
Черговий конфлікт у сфері пасажирських перевезень назріває у Херсоні. Щоправда, цього разу «бунтують» не власники автобусів, а таксисти. Вони погрожують конкурентам, котрі працюють через онлайн-сервіси, і збивають ціну проїзду, оскільки не витрачаються на легалізацію свого бізнесу. Таким «тіньовикам» озлоблені колеги влаштовують фальшиві виклики від клієнтів, погрожують спускати шини їх автівок. Або десь впіймати та влаштувати «чоловічу розмову». Ситуацію коментує голова обласної профспілки таксистів Сергій Поспілько.
— Два роки тому в Херсоні було зо двадцять легальних служб таксі, а зараз залишилося всього тринадцять. Чому? Бо перевізники, котрі залишаються в межах правового поля, просто не витримують недобросовісної конкуренції. Аби працювати легально, таксист має оформити ліцензію, страховку, отримати статус фізичної-особи підприємця, регулярно проходити техогляд, витрачаючи на це тисячі гривень щомісяця. І тут для пасажирів з’являється альтернативний вибір: закачав у смартфон спеціальний додаток, «прив’язав» до нього банківську карту, і замовляй через нього машину за найнижчою ціною. А чого б їй не бути найнижчій, якщо ні на які ліцензії та страховки такі перевізники не витрачаються? От і виходить, що за кілометр проїзду у «звичайних» таксі беруть 7 гривень, а в тих, що замовляють через додатки – всього 4,5 гривень. Власники таких онлайн-сервісів спершу навіть окремо доплачують водіям, аби пасажири звикли до демпінгових цін, і стали користуватися тільки такими перевізниками. Їх, до речі, дедалі більше: зараз у Херсон зайшло два «додатки», та ще стільки ж готуються до експансії на міський ринок перевезень, — розставляє крапки над «і» Сергій Поспілько.
Звісно, пересічний херсонець, котрий на лантуху з грішми не сидить, викликає найдешевше таксі. І йому «по цимбалах», чи все у власника машини в порядку із документами – аби вона тільки не запізнювалася. Але є нюанси: не факт, що таксист, викликаний через додаток, приїде тверезим, не нагрубіянить, його автомобіль буде в технічно справному стані, а на випадок аварії можна буде отримати страховку. Якщо ж такого роду проблеми справді виникнуть, то поскаржитися нікому. Максимум, що можна зробити, то це залишити відгук про роботу водія на тому ж-таки онлайн-сервісі. Який нікого й ні до чого не зобов’язуватиме. Та й про відшкодування моральних чи матеріальних втрат не йдеться: списали за поїздку певну суму з вашої банківської карти, та й по всьому.
Однак найдошкульніше таке «заробітчанство на колесах» б’є все ж саме по легальних перевізниках. Пристрасті у їх колах розпалює ще й те, що з середини січня і до кінця березня на ринку приватних перевезень триває мертвий сезон. Клієнтів в таку пору обмаль, кожен важливий для виживання, а тут ще й брутальний демпінг «грунт з-під ніг вибиває». За «схудлий» ринок ще не б’ються навкулачки, й зброю не застосовують, проте й до такого може дійти.
Втім, далеко не все спокійно і в тих районах і містах, куди онлайн-сервіси ще не дотягнулися. Хоча там конфлікти виникають з інших причин. «Притисли» нелегальних перевізників у Каланчацькому районі Херсонщини – і тамтешнім податківцям погрози телефоном сиплються. У Новоолексіївці Генічеського району близько півсотні таксистів, котрі возять пасажирів з місцевої залізничної станції до Арабатки й на КПВВ «Чонгар» легалізувалися, уклавши договори із транспортним підприємством. Там їх машини перед виїздом на лінію перевіряють, і вони самі медогляд щоранку проходять. Рівень безпеки перевезень начебто зріс, але незадоволені однаково залишилися. Це криміналітет, який «кришував» нелегалів, і збирав з них «платню за дах» у сумі тисяча гривень на місяць. Тепер директору підприємства, яке ризикнуло взяти «під крило» таксистів, також надходять погрози. Що вдіяти: держава у нас «правова», то й конкуренція відповідна.
Сергій ЯНОВСЬКИЙ.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал