Очільник Херсонщини проти прес-конференцій, але…
Минув місяць з часу призначення головою Херсонської облдержадміністрації киянина Юрія Гусєва, який є екс-заступником міністра оборони України. Досі очільник регіону не дав першої прес-конференції і з журналістами вирішив зустрітися тільки зараз. «Новий день» виділив головні моменти спілкування Юрія Гусєва з медійниками.
Свою першу прес-конференцію, в принципі, класичну за жанром, очільник Херсонської ОДА назвав не прес-конференцією. Мовляв, це не що інше як відкритий діалог, його і журналістів, для якого навмисно обрав не стіни «білого дому», а херсонський креативний простір — URBAN CAD. Креатив, а ще — почуття гумору нового губернатора, хоча такої посади в Україні немає, мої колеги оцінили миттєво, поширивши на своїх акаунтах у соцмережах і навіть на деяких сайтах, на їхній погляд, топ-новину — губернатор носить шкарпетки із зображенням гусей… Зізнаюсь чесно, якось не одразу звернула увагу, в чому одягнений спікер, більше цікавило, що скаже, чим здивує, після низки перших прес-конференцій, якби вони не називалися, своїх попередників. Зустріч очільника області з журналістами тривала рівно годину, що в принципі стандарт.
Про реконструкцію КПВВ
Перше, що цікавило журналістів, тема реконструкції двох КПВВ на адмінмежі з окупованим Кримом, яка звучала, власне, в день призначення пана Гусєва на нинішню посаду. Нагадаємо, просто на КПВВ «Чонгар» голова ОДА пообіцяв Президенту Володимиру Зеленському здати контрольні пункти в’їзду-виїзду у свій день народження — 15 листопада, на який, до речі, і запросив Гаранта.
— Мені багато ставлять запитань щодо КПВВ «Каланчак» і «Чонгар». Думаю, що дехто сподівається на те, що ми не встигнемо і що Президент прийме рішення про мою відставку 15 листопада. Але ми йдемо за графіком і докладемо максимум зусиль для того, щоб встигнути. І не тому, що я хочу залишитись на посаді, а тому що КПВВ потрібні, — зазначив голова ОДА.
За словами Юрія Гусєва, на двох КПВВ будуватимуться не капітальні, а тимчасові споруди. Цим займається ДП «Укрінтеравтосервіс», яке отримало з державного бюджету близько 100 млн. гривень. Наразі завершено експертизу проекту, розробленого проектним інститутом Служби безпеки України, а вже до кінця цього місяця на обох ділянках КПВВ «Каланчак» і «Чонгар» мають розпочатися земельні роботи. Вже цього тижня відбудуться виїзні засідання робочої групи на об’єкти за участі представників Міністерства регіонального розвитку, Міністерства інфраструктури, замовника, проектанта. На платформі «Прозоро» оголошений конкурс на виконавця робіт.
— Тож, будь-ласка, всі будівельні компанії, які відчувають готовність допомогти в реалізації цього важливого інфраструктурного проекту, подавайтесь. Якщо ваша пропозиція буде найкращою, ви переможете і будете виконувати проект, спрямований на обслуговування наших громадян, які змушені перетинати адмінмежу з Кримом, — зазначив голова ОДА.
Виділених коштів достатньо для реконструкції режимних зон КПВВ, а от на сервісні, автостанцію і т. д., потрібні додаткові. Їх голова ОДА розраховує знайти в Мінфіні. Юрій Гусєв обіцяє, що під час проведення будівельних робіт обидва КПВВ не закриватимуться і люди зможуть перетинати адмінмежу без перешкод.
Що то є програма «Ліфт»?
У день свого призначення Юрій Гусєв анонсував програму «Ліфт», за допомогою якої прагне підібрати команду. Йшлося про те, що кожен бажаючий стати заступником голови ОДА чи головою РДА може подати заявку через певний інтернет-портал. І найсильніші учасники конкурсу мають всі шанси отримати відповідну посаду. Разом з тим ініціатива очільника Херсонщини вже обросла чутками: мовляв, участь у конкурсі беруть тільки по блату або за певну винагороду. Про це журналісти й запитали у Юрія Гусєва.
— Про «Ліфт» зараз багато чого говорять, люди не вірять особисто мені, що я не впливаю, багато хто ображається, коли отримує відмову. Платформа «Ліфт» є київською кампанією, до якої залучені в тому числі спеціалісти з безпеки, і вони перевіряють на різних етапах питання безпеки, корупції, в тому числі на детекторі брехні. Я запевняю вас — якщо у вас будуть щонайменші факти того, що це відбувається, ми обов’язково не просто надамо цим фактам публічності, а й доведемо справу до кінця, якщо це є. На сьогоднішній день нічого спільного це з дійсністю не має, — сказав голова ОДА.
Як зазначив Юрій Гусєв, наразі на адресу кадрової комісії через програму «Ліфт» надійшло понад 500 заявок. Він особисто поспілкувався з 15 претендентами на посади, значна частина цих людей не з Херсона. Перевірку повністю пройшли лише три претенденти, йдеться про кандидатів на посади двох заступників голови ОДА та кандидата на посаду очільника одного з районів.
Що буде з Херсонським аеропортом?
Одна із журналісток озвучила чутки про закриття аеропорту, що відверто здивувало очільника регіону. За його інформацією, з повітряними воротами все добре. Вже є домовленість з однією з українських авіакомпаній про відкриття рейсу на Шарм-аль-Шейх і отримано попередню згоду партнерів щодо майбутнього рейсу до Ізраїлю.
— Більше того, я щойно говорив з представниками Європейського Банку Реконструкції і Розвитку та Міжнародної фінансової корпорації про напрацювання стратегії, де міжнародні фінансові організації могли б допомогти в розвитку херсонського аеропорту. Попередня їх згода була ще на початку року, і зараз тривають організаційні заходи, аби цю роботу розпочати восени, — зазначив Гусєв.
Нагадаємо, минулого року Херсонським аеропортом скористалися понад 150 тис. пасажирів.
Запитання від «Нового дня»:
Головний редактор газети «Новий день», заслужений журналіст України Анатолій Жупина, запитав нового очільника Херсонщини про інформаційну безпеку країни, особливо актуальну для прикордонної Херсонщини. Так, після відключення аналогового телебачення південні райони не мають змоги дивитися українські програми, натомість пропаганда РФ не спить. При цьому в районах Херсонщини не мають змоги повною мірою отримувати й газети. Все через Укрпошту, яка скоротила штати і відділення. Газети поштарі не носять, тому люди передплачувати видання не хочуть. Прохання втрутитися в ситуацію. У відповідь на це очільник Херсонщини зазначив:
«Безумовно, мовлення українських каналів не лише на півдні, а й в Криму, важливе питання національної безпеки і оборони. І я знаю, що над цим працює Нацрада з питань телебачення і радіомовлення, знаю, що допомагають нам міжнародні партнери, в тому числі США. Знаю, що ведеться відповідна робота з будівництва відповідних вишок, щоб трансляція була не лише на півдні України. І я всіляко буду цьому сприяти. Щодо «Укрпошти» — я надіслав листа гендиректору Укрпошти Ігорю Смілянському, подзвонив йому особисто, попросивши втрутитись у ситуацію. Він мені пообіцяв сприяти, зараз ми чекаємо реакції на мій лист, після чого або будемо здійснювати спільні заходи, або виходити на інший рівень з проханням вплинути на ситуацію з відділеннями Укрпошти.
Друге запитання головреда «Нового дня» стосувалося ситуації навколо агрофірми «Радгосп «Білозерський». Як відомо, керівника підприємства впіймали на гарячому при отриманні 500 тис. гривень хабара. Про це були гучні виступи в СБУ, ДБР, прокуратурі, є докази і відеозаписи. Але на сьогодні все повертається так, що затриманий виступає вже як потерпілий, а працівники спецслужб такими, що хотіли загарбати господарство… Недавно «довірені» працівники «Білозерського» приходили до нового голови ОДА у пошуках підтримки керівника—хабарника. Тож що пан Гусєв думає про ситуацію на підприємстві і чи буде в неї втручатися?
— Дійсно, до мене приходили люди з с. Дніпровського, вони висловлювали свою точку зору. Я їм і вам хочу сказати одне — все має бути по закону. Єдине, коли правоохоронці не реагують, скажу, що в мене хороші робочі стосунки на рівні Києва майже з усіма міністерствами, відомствами, зокрема, правоохоронними. Ми будемо порушувати питання, аби там втручались у моменти, коли правоохоронці з якихось причин бездіяльні. Зараз я бачу, що вони активізувались. Ви знаєте, що ми обговорювали, зокрема, на колегії, питання наповнення державного бюджету, активізувалась Державна фіскальна служба, ми очікуємо, що зростуть надходження до державного бюджету до кінця року, щонайменше на 30%. Я звернувся до тих компаній, які отримували кошти з державного бюджету і мають відповідні угоди з підрозділами ОДА, з тим, що жодних відкатів, жодних корупційних проявів я толерувати не буду, — сказав голова ОДА.
Коли буде лад у херсонському ЦНАПі?
Одне із запитань стосувалося ситуації в ЦНАПі Херсона. Як відомо проблемну, якщо не сказати больову точку обласного центру, де постійні черги із «забиттям» місця ледь не вночі, відвідав голова ОДА. То що зміниться після візиту Юрія Гусєва?
— Я підписав доручення, яке стосується органів виконавчої влади, а також, за згодою, органів місцевого самоврядування. Ми передбачаємо введення електронної черги в усіх організаціях, які надають адміністративні послуги. Це вирішить питання жахливих черг, які я бачив особисто. Виконання цього доручення буду контролювати, ми про це говорили з херсонським міським головою. Одразу після відвідання центру я написав йому листа. В понеділок на селекторній нараді він мені відповів, що цього листа поки що не бачив. Сподіваюсь, лист дійде, і міський голова вживатиме необхідних заходів для швидкої зміни ситуації. Є досвід Львова, Одеси, Києва, ми вивчали. Якщо все зробимо вчасно, наша область може бути взагалі лідером з надання цих послуг, — повідомив очільник Херсонщини.
Приціл на лідерство — це прекрасно. От тільки чи все так просто? Відомо що, що електронна черга у херсонському ЦНАПі вже була, але чомусь не прижилася…
Що робити з Херсонською ТЕЦ?
Незабаром початок опалювального сезону, а Херсонська ТЕЦ з багатомільйонними боргами, зокрема, по зарплаті. Як відомо, підприємство опалює понад 50% абонентів обласного центру. Тож початок сезону під питанням. Що робити — запитували в керівника Херсонщини.
— Провів дві виїзні наради на ТЕЦ і добре знаю проблеми, про кредиторську, дебіторську заборгованість і неефективне управління. Ці питання розглядали на колегії. Зараз дамо оцінку кредиторській, дебіторській заборгованості. Я особисто запропонував уряду зменшити межу заборгованості для отримання номінації Нафтогазу. Це питання розглядалося на засіданні у віце-прем’єра, міністра регіонального розвитку Геннадія Зубка, відповідні ініціативи мають бути внесені на розгляд уряду, — розповів пан Гусєв.
На думку голови ОДА, говорити про ймовірність незапуску ТЕЦ під час наступного опалювального сезону зарано. При тому, що питань до діючого підприємства дуже багато. Зараз Юрій Гусєв ініціює кадрові зміни на Херсонській ТЕЦ.
Що з «будівництвом століття»?
Мостоперехід по Бериславському шосе, точніше, його примару, херсонці давно охрестили «будівництвом століття». Змінилися три голови обласної державної адміністрації і міський голова вже інший, мільйони і мільйони виділялися на мостоперехід, а віз все нині там. Що далі? Відповідь Юрія Гусєва виявилася, як на мене, чесною — не буде нічого, принаймні, поки що.
«Не буде дати запуску мостопереходу, не буде обіцянок. Для мене абсолютно зрозуміло: на жаль, розраховувати на виділення з державного або з обласного бюджету коштів на будівництво мостопереходу ми не можемо, тому що вони обчислюються сотнями мільйонів гривень. Враховуючи, що у нас не прес-конференція, а відверта розмова, скажу — обговорюю можливості фінансування цього інфраструктурного проекту за гроші міжнародних фінансових організацій. Якщо вони підтвердять готовність фінансування, тоді ми можемо говорити про якісь терміни. Як використовувались гроші, виділені в минулий період, і де взяти гроші на добудову? Поки на ці запитання я активно шукаю відповідь», — сказав новий керівник Херсонщини.
Чому не сидів на сесії поряд з Мангером?
Під час недавнього засідання сесії Херсонської обласної ради новопризначений голова ОДА у президії не сидів. Хоча зазвичай людина на цій посаді знаходиться поряд із головою обласної ради.
— Чув про те, що мені, мовляв, не дали місця у президії обласної ради, про те, що мене хтось поставив до стінки. Дякую за таку увагу до моєї персони, але відмовився сидіти в президії з дуже простих причин: я не є депутатом обласної ради і сидів там, де передбачені місця для працівників ОДА, — лаконічно відповів Юрій Гусєв.
Ех, дороги…
Одна із головних проблем Херсонщини, як і всієї України, жахливі дороги. Зрозуміло, що від новопризначеного голови ОДА люди чекають зміни ситуації. Але чи в його це силах? Юрій Гусєв, до речі, розповів, як «суперські» дороги нашої області вже вдарили по його кишені. Річ у тім, що службову автівку керівник регіону вирішив передати департаменту охорони здоров’я, сам же працює на особистій, точніше, тій, що належить його дружині. Так от «залізний кінь» подорожі до віддалених районів вже не витримав…
— Останні дві поїздки мені обійшлися в декілька тисяч гривень ремонту, тому що в Високопільському і в Великоолександрівському районах, мені здається, краще пересуватися на військовій техніці… Питання доріг перше, яке ставлять у всіх районах. На жаль, чую про те, що перед моїм приїздом хтось щось швидко робив. Так не може бути, це жахлива практика, якої треба позбуватися. Що ми робимо з дорогами? Перше — аналізуємо, яким чином були сплановані ремонти і будівництво доріг в цьому році, тому що я вступив на посаду в середині року, коли прийняті відповідні рішення. Хочу сказати, що ініціював, і це передбачено в протокольному рішенні наради під головуванням віце-прем’єра Зубка, перерозподіл частини коштів на ремонт двох балок на дорозі Київ — Нововоронцовка. Тому що там жахлива ситуація, 180 аварій за рік, і це питання життя і смерті, — говорить голова ОДА.
За словами пана Гусєва, зараз тривають перемовини про будівництво доріг за новим фінансовим принципом. Це буде або концесія, або залучення коштів міжнародних організацій. І, мовляв, Херсонщина може бути пілотною областю, де впровадять ноу-хау. Погодьтеся, змахує на фантастику…
Що з ваговим контролем?
Не секрет, що дороги псують багатотонні вантажівки, які безконтрольно курсують трасами регіону. Вже й вагові комплекси на поліційних постах поставили, а толку нема. Чому?
— У мене є гарна новина — вночі запрацював перший комплекс. Я хотів би, щоб там стояла камера і будь-хто міг зі смартфону зайти і подивитися, яким чином працює ваговий контроль на в’їздах і виїздах до Херсона. Думаю, правоохоронці мають дати відповідь, чому так неефективно працював ваговий контроль на дорогах. Я звернувся з пропозицією до керівництва Укртрансбезпеки про відсторонення Ігоря Пастуха. Це відбулося вчора, і на диво був запущений перший ваговий контроль. Я ніяк не пов’язую дві події, можливо, просто співпадіння, — сказав Юрій Гусєв.
Голова ОДА розраховує, що до кінця року на Херсонщині буде чотири таких вагових комплекси.
Концесія підприємств — добре чи погано?
Останніми роками багато говориться про концесію великих підприємств Херсона, приміром, морського порту та аеропорту. Є кардинально протилежні думки щодо таких планів. Одні говорять, що передача у приватні руки означатиме розвиток для об’єктів, інші — занепад. Новий голова ОДА впевнений: без концесії ніяк…
— В чому перевага концесії? Вона дозволяє залучати інвестиції в розбудову інфраструктури без передачі власності. На сьогоднішній день ми не можемо за бюджетні кошти розбудовувати інфраструктуру, це стосується і портів, і аеропортів, і доріг. Саме тому концесія, державне приватне партнерство — це механізм, за яким держава залишається власником майна, але залучає на зрозумілих умовах, за міжнародними правилами, інвестора, який бере на себе відповідні зобов’язання. Тому особисто я вітаю рішення уряду про затвердження умов конкурсу щодо Херсонського морського торговельного порту. Ви знаєте, що супроводжує цей проект ЄБРР і Міжнародна фінансова корпорація, і я сподіваюсь, що це буде перший успішний концесійний проект в Україні, — розповів очільник Херсонської ОДА.
Звісно, концесія будь-якого підприємства можлива лише за умови ухвалення відповідного закону, що залежатиме від Верховної Ради, яка на вірність народові України ще не присягала.
Про що запитують у районах?
З часу призначення голова ОДА Юрій Гусєв відвідав 15 районів та 30 населених пунктів Херсонщини. Про що ж запитують мешканці області і чого чекають від нового очільника регіону? Медицина, освіта, децентралізація — от що найбільше хвилює сьогодні людей на Херсонщині.
— На одній із селекторних нарад я звернувся до всіх керівників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з тим, щоб ми прискорили створення ОТГ. Я всіляко сприятиму тому, щоб Херсонська область стала пілотною для реформ. Це стосується і медицини, і освіти, і доріг. Що мене приємно вражає і цим надихаюсь – це активність і небайдужість людей. Причому, я їм чесно говорю на всіх зустрічах — не очікуйте, що завтра все зміниться, і друге — тільки разом можемо все змінити. І в нас є така ілюзія, що от немає гроші, ми зараз в Київ напишемо, і вони їх мають дати. Це неправда. В Києві ніхто не чекає листів з Херсона, щоб дати гроші. Треба шукати внутрішні ресурси, треба думати над тим, як збільшувати наповнення бюджету і працювати над тим, щоб ефективно використовувати ці кошти, а Київ може допомогти, якщо побачить результат, тільки так, а не інакше, — зазначив Юрій Гусєв.
Звісно, це далеко не все, про йшлося під час зустрічі, так званого відкритого діалогу голови ОДА з журналістами. Ми виділили найголовніше і вам, шановні читачі, судити про те, чи є щось нове у роздумах і баченнях новопризначеного керманича Херсонщини, таке, щоб кардинально відрізнялося від дум і справ попередників. І тим не менш, початок шляху є початком, на ньому завжди безліч шансів зробити щось нове, суто своє, впровадити фішки, зробити справи, за якими запам’ятають. Тож побажаємо голові ОДА Юрію Гусєву не лише удачі, а й витримки. Очевидно, що його не раз випробовуватимуть його на міцність, така вже робота. І чекатимемо впровадження анонсованих ідей, змін чекатимемо.
Марина САВЧЕНКО.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал