Пряма лінія: Про монетизацію пільг на проїзд
4 квітня на запитання читачів «Нового дня» відповідав директор департаменту соціального захисту населення Херсонської облдержадміністрації Геннадій ПРИЧИНА.
Тема діалогу з читачами — рішення уряду щодо монетизації пільг на проїзд, тобто заміну натуральних пільг грошовими компенсаціями, якими люди можуть розплачуватися за отримані послуги.
— Геннадію Георгійовичу, добрий день! З Каланчацького району турбують. Розкажіть, як працюватиме ця монетизація пільг на проїзд?
— Постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 року № 197 був затверджений Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах. Постанова набрала чинності 24 березня і тепер у двомісячний строк (тобто до 24 травня) обласні державні адміністрації повинні затвердити розмір щомісячної готівкової виплати у 2018 році.
Порядок розкриває механізм надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських (крім залізничного та річкового транспорту) та міжміських маршрутах за рахунок відповідних місцевих бюджетів у разі прийняття такого рішення органами місцевого самоврядування.
Орган місцевого самоврядування у місячний строк після прийняття рішення щодо надання зазначених пільг інформує про це Міністерство соціальної політики України, яке складає перелік таких органів місцевого самоврядування і оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті.
У разі неприйняття органом місцевого самоврядування рішення про надання вказаних пільг, вони й надалі продовжують надаватися у безготівковій формі.
— Пряма лінія? Вас турбують з Горностаївського району. Скажіть, будь ласка, хто саме прийматиме рішення про проведення монетизації — місцева влада чи уряд?
— Усі питання щодо монетизації транспортних пільг будуть вирішувати місцеві органи влади. Минулого року були внесені зміни до Бюджетного кодексу, де місцевій владі надане право вирішувати, в якому саме вигляді будуть надаватися транспортні пільги — готівковій чи безготівковій формі. Отже, всі питання фінансового забезпечення та виду транспортних пільг вирішуватимуть територіальні громади. Якщо місцеві органи влади правильно підійдуть до цього питання, то монетизація пільг буде дуже вигідна пільговику. Адже, отримавши «живі» гроші на руки, пільговики зможуть користуватися тими видами транспорту (наприклад, маршрутними таксі), які зараз не забезпечують їм пільговий проїзд. Або взагалі витратити ці гроші на інші потреби, наприклад, якщо пільговик проживає в селі і транспортом, практично, не користується.
Місцева влада може ухвалити рішення не проводити монетизацію пільг і залишити фінансування пільг у колишньому вигляді — в безготівковому. Проведення монетизації транспортних пільг — це можливість, але не обов’язок місцевої влади.
— Телефонує Марина Федорівна з села Виноградового Олешківського району. Скажіть, будь ласка, чи передбачається монетизація субсидій на житлово-комунальні послуги?
— Поки що ні. Уряд лише дозволив місцевій владі приймати рішення щодо монетизації пільг на транспорт.
— Пряма лінія? До вас звертається Катерина Барсова з Голопристанського району. Ми з чоловіком мешкаємо самі, у обох друга група інвалідності. Чи маємо право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг?
— На жаль, у даному випадку діючим законодавством не передбачено пільг. А субсидію Ви оформлювали?
— Кажуть, що «не положено», бо у діда хороша пенсія…
— Залиште мені свій телефон, ми з’ясуємо ситуацію з оформленням субсидії.
— Телефонують з Богданівки Дніпровського району Херсона. У нас в сім’ї є два інваліди. Доводиться іноді їздити до міста. На жаль, статки у нас невисокі. А щоразу при посадці в приміській автобус водії вимагають плати за проїзд. Чи можемо розраховувати на якусь монетизацію за проїзд?
— Міська влада незабаром повинна визначитися: або проводити монетизацію пільг за проїзд, тобто нараховувати пільговикам гроші на картки, або залишить такий порядок, що існує сьогодні — перераховувати гроші з бюджету безпосередньо перевізникам.
— А коли це стане відомо?
— У постанові уряду йдеться про два місяці, протягом яких місцеві органи влади мають визначитися — з якою системою перевезень вони працюватимуть. У будь-якому випадку, Ви дізнаєтеся про це через засоби масової інформації.
— Скажіть, будь ласка, а як бути тим, хто приїжджає, наприклад, із села в місто, де запроваджені інші правила монетизації?
— У постанові Кабінету Міністрів України від 14 березня 2018 року ця проблема також врахована. Особам, які мають право на пільги на проїзд і проживають в адміністративно-територіальній одиниці, де не запроваджено надання пільг у готівковій формі, під час оплати проїзду в іншому місті, де запроваджено надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських (у т. ч. метрополітені), приміських та міжміських маршрутах, видається квиток, завірений посадовою особою транспортного підприємства, яка прийняла відповідну оплату, шляхом зазначення прізвища, імені, по батькові такої особи, проставлення власного підпису та штампу цього підприємства з зазначенням дати поїздки, назви населеного пункту.
Відшкодування вартості проїзду таким особам проводиться органом місцевого самоврядування за місцем перебування особи на обліку в Реєстрі на підставі поданої заяви та квитків про оплату проїзду шляхом перерахування коштів один раз на місяць, з 5 до 10 числа місяця, що настає за зверненням, в межах суми, розрахованої відповідно до пункту 4 Порядку надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах.
— Доброго дня! Хочу вперше звернутися за призначенням житлової субсидії. Які документи необхідно подати для цього і куди?
— Призначення житлової субсидії здійснюється на підставі двох документів: заяви та декларації. Всі інші відомості, що необхідні для призначення житлових субсидій (про забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами), надають організації, які забезпечують ці послуги, на запит органів соціального захисту населення.
Інформацію про доходи для призначення житлової субсидії органи соціального захисту населення отримуватимуть у порядку обміну від Державної фіскальної служби та Пенсійного фонду.
Звертатися треба до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації. Документи для призначення субсидії можуть бути надіслані до місцевого управління праці та соціального захисту населення поштою. У сільській місцевості приймання заяв із необхідними документами для призначення субсидій здійснюють уповноважені особи, визначені виконавчими органами сільських і селищних рад.
— Пряма лінія «Нового дня»? Вас турбують з Іванівського району. Скажіть, будь ласка, коли селяни зможуть користуватися пільгами з оплати за проїзд у громадському транспорті? Я маю на увазі монетизацію. За яким принципом проводитимуться розрахунки?
— Протягом двох найближчих місяців районна влада має визначитися: застосовувати монетизацію чи все залишити так, як є сьогодні — коли Ви їдете чи не їдете, а перевізник гроші з районного бюджету за це отримує. Постановою уряду також передбачений мінімум поїздок на місяць — 30.
— Василь Марчук, село Благодатне Скадовського району. Я інвалід II групи з дитинства. Чи виплачуватимуть мені кошти за проїзд?
— Якщо районна влада прийме рішення щодо сплати за перевезення пільговиків не перевізникам, як зараз, а населенню, то тоді Вам на картку будуть перераховувати кошти за 30 поїздок на місяць. Тож працюйте зі своїми депутатами, кажіть їм, щоб прийняли відповідне рішення про монетизацію пільг на транспорт.
— Цікаво, чи ставлять сьогодні інвалідів на чергу для отримання легкових автомобілів?
— Ставимо, але, на жаль, протягом чотирьох останніх років жодної машини не одержали.
— Вас турбують з Херсона. У мене таке запитання: яка відповідальність заявника за надання неправдивої інформації для призначення субсидії?
— Усі члени домогосподарства дають згоду на обробку персональних даних про сім’ю, доходи, витрати, що необхідні для призначення житлової субсидії. У разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії, а саме: зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб; зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; виконавців житлово-комунальних послуг — заявник зобов’язується у місячний термін повідомити орган соціального захисту населення.
Якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинення її надання. У такому разі заявник зобов’язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму субсидії.
— Тамара Олексіївна з Нижніх Сірогоз турбує: я пільгами на проїзд не користуюся взагалі, бо інвалід I групи. Мені б дуже допомогли ці гроші, про які йдеться у програмі монетизації пільг на транспорт. Більшу частину грошей я витрачаю на ліки, які весь час дорожчають. Скажіть, будь ласка, коли ця монетизація набере чинності?
— За постановою уряду, саме місцева влада повинна прийняти відповідне рішення. Працюйте з депутатами, щоб вони прийняли рішення перераховувати гроші на пільгове перевезення людям на картки, а не фірмам-перевізникам. Тож почекаємо два місяці й дізнаємося, яке рішення прийме місцева влада.
— Поясніть, чи буде враховуватися розмір отриманої щомісячної готівкової виплати під час обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, що надаються відповідно до законодавства?
— Ні.
— До Вас звертається житель міста Каховки Короткий Іван Олександрович. Мій син — особа з інвалідністю (інвалід з дитинства) і вчиться в професійно-технічному училищі у сусідньому місті Нова Каховка. Їздить він на навчання і назад щодня у пасажирському приміському транспорті автобусним маршрутом Каховка — Нова Каховка, а проїзд коштує 18 гривень в один бік, в обидва — 36. В автобусах відмовляють синові в безкоштовному проїзді, хоча посвідчення особи з інвалідністю він показує.
— За нинішнім законодавством фінансування витрат на перевезення пільгових категорій пасажирів покладено на місцеві органи. У районах нашої області це питання вирішується по-різному і в залежності від фінансових можливостей громади: наприклад, заздалегідь видають пільгові квитки, або чітко визначають конкретного перевізника, якому виділяють кошти з місцевого бюджету, і потім саме його автобуси перевозять пільговиків.
До речі, щоб навести порядок з фінансуванням пільгових перевезень й прийнято рішення про монетизацію пільг. Але ж, знову-таки, вирішуватиметься це питання з урахуванням фінансових можливостей органів місцевої влади. Протягом найближчих двох місяців Ви дізнаєтеся, як саме це питання буде вирішене у Каховському районі. Про це повідомлять через усі засоби масової інформації.
Хочу також зазначити, що уряд заклав норму про збільшені соціальні гарантії для деяких категорій. Наприклад, для осіб, які мають право на пільги не тільки на місцевому транспорті, але також з оплати проїзду на міжміських маршрутах, розмір щомісячної готівкової виплати збільшується на 20%. А щомісячна готівкова виплата особам з інвалідністю I групи або дітям з інвалідністю, старшим 6 років, здійснюється в подвійному розмірі.
Також додатково вдвічі збільшуються виплати особам з інвалідністю I і II групи та дітям з інвалідністю, старшим 6 років, які навчаються в закладах загальної середньої, професійної або професійно-технічної та вищої освіти або ж проходять реабілітацію.
Однак підкреслю, що додатково органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення про збільшення кількості поїздок і розміру суми щомісячної готівкової виплати для окремих категорій осіб, котрі мають право на пільги з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах.
— Скажіть, будь ласка, чому саме 30 поїздок вирішено виплачувати грошима? І як буде розраховуватися вартість однієї поїздки?
— Середня вартість поїздки розраховуватиметься облдержадміністрацією. Скільки конкретно коштуватимуть ці 30 поїздок — все це буде оприлюднене в засобах масової інформації. Постановою уряду визначено соціальний мінімум, який обов’язково має бути монетизований — це 30 поїздок на місяць на різні види транспорту. Однак орган місцевого самоврядування має право, враховуючи специфіку того чи іншого населеного пункту, збільшити кількість поїздок і відповідно надати пільговику для цього кошти.
— Геннадію Георгійовичу, вас турбує Ольга Нестеренко з Чаплинського району. Міські пільговики активно користуються своїми правами на безкоштовний проїзд, а селяни з нетерпінням чекають на монетизацію зазначених пільг. Бо ж у нас немає ні тролейбусів, ні метро… Коли нам чекати на цю монетизацію?
— Якщо ваші місцеві депутати виконають постанову уряду, то, незважаючи на те, що у вас немає «навіть тролейбусів», односельці-пільговики матимуть право на 30 поїздок щомісяця.
— Навіть якщо я не буду їздити?
— Так. Загальна сума Вам буде перерахована на картку.
— Зі Скадовського району турбують. Чи маю я право як дитина війни і ветеран Збройних сил на пільги за кількома законами?
— У статті 5 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» передбачено, що діти війни мають право на 25-відсоткову знижку плати за користування комунальними послугами в межах середніх норм споживання.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист», 50-відсоткову знижку плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном надають ветеранам військової служби та членам їх сімей, які проживають разом із ними, в житлових будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством.
Відповідно до статті 7 Закону в разі, коли право на одну й ту саму пільгу передбачено в різних нормативно-правових актах, цю пільгу надають згідно з одним із них за вибором ветерана.
— Скажіть, будь ласка, чи може прийняти рішення щодо монетизації пільг на проїзд об’єднана територіальна громада? Адже у нас створена Асканійська ОТГ…
— Так, саме громада й буде приймати рішення.
— Доброго дня! Телефонує Галина Йосипівна з Гладківки Голопристанського району. Цікаво, а пенсіонерам даватимуть ці гроші на проїзд?
— Якщо Гладківська об’єднана територіальна громада вирішить провести монетизацію пільг на проїзд, то будете мати право, адже на пенсіонерів також розповсюджуються пільги на проїзд у громадському транспорті.
— Дмитро Ткачук з Херсона турбує. У мене таке запитання: чи можуть робітники з інвалідністю працювати в нічний час та на надурочних роботах?
— Робота осіб з інвалідністю у нічний час та залучення їх до надурочних робіт допускається лише за згодою працівника-інваліда.
— Валентина Володимирівна з Лазурного Скадовського району турбує. У лютому я написала заяву на отримання субсидії на оплату житлово-комунальних послуг. Я чесно вказала, що у мене прописаний син, але він не проживає в будинку вже більше 16 років. Субсидію я чомусь так і не одержала. У селищній раді сказали, що вам відмовлено…
— Ми обов’язково перевіримо причину відмови і повідомимо Вам. За існуючим законодавством, факт прописки в даному випадку не має значення. Якщо людина дійсно не проживає у приміщенні, на яке призначається субсидія…
— Скажіть, чи контролюватимуть те, як використовуватимуть пільговики одержані гроші за поїздки?
— Якщо місцеві органи виділили пільговику гроші на проїзд, слідкувати за тим, щоб вони були витрачені саме на транспорт, ніхто не буде. Тобто це своєрідна надбавка до пенсії чи виплат держави.
— З обласного центру турбують. Таке запитання: чи діятиме монетизація на поїздки у маршрутному таксі?
— На маршрутки, які працюють у режимі маршрутного таксі, норми постанови поширюватися не можуть. Тож пільговикам доведеться платити за такі поїздки без допомоги держави.
Зв’язок з читачами забезпечував Анатолій ЯЇЦЬКИЙ.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал