Виборчі перегони на Херсонщині: у кожного кандидата своя «фішка»
Виборча кампанія багатьох учасників передвиборчих змагань розпочалася задовго до офіційного старту реєстрації кандидатів та оголошення перегонів. У когось це починалося з бурхливої благодійної діяльності, яка перетекла в агітаційну. Про особливості першого передвиборчого місяця під час прес-конференції розповіли представники Громадянської мережі ОПОРА.
Зі слів координатора довготермінового спостереження в Херсонській області Максима Єлігулашвілі, найактивніше і задовго до розгортання виборчого процесу діяли кандидати-мажоритарники. У порівнянні з ними партії виглядають мляво та зосереджені здебільшого на зовнішній рекламі та розміщенні статей у ЗМІ.
На Херсонщині балотувалися до Верховної Ради 74 кандидати: по виборчому округу №182 – 19; №183 – 18 кандидатів; №184 – 10; №185 – 12 кандидатів; №186 – 15. Загалом 65 чоловіків та 9 жінок. Середній вік кандидатів — 46 років. Наймолодший – самовисуванець Сергій Голінько (23 роки), найстарший – самовисуванець, екс-голова Херсонської ОДА Микола Костяк (64 роки). Покрити всі округи своїми кандидатами вдалося політичним силам «Слуга Народу», ВО «Батьківщина» та «Опозиційний блок».
— Одним із викликів для рівного виборчого процесу для всіх кандидатів є застосування значною частиною політиків технологій матеріальної мотивації виборців – зазначив Максима Єлігулашвілі. — На території всіх округів ми маємо справу з активним застосуванням благодійних фондів та громадських організацій у заходах, які мають ознаки непрямого/прямого підкупу виборців. Здебільшого назви фондів носять імена кандидатів. Серед лідерів по «виборчій благодійності» ми можемо назвати Євгена Рищука (ВО №186), Павла Філіпчука (ВО №185), Ігоря Колихаєва (ВО №184), Вегандза Мясникяна (ВО №185), Івана Вінника (ВО №184), Василя Зеленчука (ВО №186), Садіяра Мамедова (ВО №182). Кандидати охопили благодійно-агітаційною діяльністю виборців на території всіх округів на дні захисту дітей, днях молоді, медпрацівника та працівників водного господарства, на шкільних випусних.
За результатами моніторингу, в червні адмінресурс на позачергових виборах не носить централізованого, системного характеру та не є масштабним. Хоч загалом і не втрачає своєї актуальності. Складається місцева практика супроводу зустрічей кандидата представниками органів місцевого самоврядування (Ігор Колихаєв), залучення керівників райдержадміністрацій, райрад та голів ОТГ до агітації за кандидата (Іван Вінник). Зі слів експертів, кандидати Євген Рищук та Олександр Яковлєв використовують у власному піарі фінансову допомогу храмам та підтримку релігійної спільноти.
Особливо активно власний статус та його можливості використовували чинні нардепи та депутати обласної ради. Це стосується не тільки участі в публічних заходах з реалізації державних або місцевих програм розвитку, соцзахисту населення, але і використання державного та місцевого бюджетів для власного піару. Так під час трагедії з підтопленням у Олешківському районі активізували депутатсько-агітаційну діяльність кандидати по 186 округу, які мають суттєві важелі впливу на обласний та місцевий бюджети, — Сергій Рибалко, Євген Рищук та Василь Зеленчук. Олександр Співаковський, користуючись власним статусом нардепа та спеціалізацією на освіті, став незмінним атрибутом зустрічей педколективів з батьками учнів у школах округу №182. Чинні нардепи Олександр Співаковський, Юрій Одарченко, Іван Вінник та Сергій Хлань активно використовували закупівлі за державний кошт як тему для агітації.
— ОПОРА вчергове звертає увагу на відсутність практичного розмежування між виконанням повноважень чинними народними депутатами та їхньою агітаційною активністю у статусі кандидатів на позачергових виборах. Це наділяє їх неконкурентними перевагами у виборчому процесі за рахунок участі в офіційних заходах органів влади, представництвом у ЗМІ та можливістю фінансувати приховану агітацію не за рахунок коштів виборчих фондів, — наголосив Максим Єлігулашвілі.
Зі слів спостерігачів від ОПОРИ, копіюють у своїй зовнішній рекламі впізнаваний візуальний стиль найрейтинговішої, за даними опитувань громадської думки, партії «Слуга народу» Євген Рищук, Ігор Семенчев, Кирило Стремоусов, хоч не є представниками цієї політсили. Випадки «чорного піару» чи пошкодження зовнішньої реклами фіксувались щодо кандидатів Івана Вінника, Сергія Хланя, Євгена Рищука, Юрія Одарченка, Михайла Опанащенка.
Червень відзначився чіткою тенденцію до зростання кількості матеріалів з ознаками передвиборчої агітації у ЗМІ. Загалом у друкованих засобах масової інформації було розміщено більше 350 матеріалів з ознаками замовності або «джинси», котрі не маркувалися згідно з вимогами законодавства.
Серед партій лідером по поширенню матеріалів у ЗМІ стала Радикальна партія Олега Ляшка, на другому місці «Батьківщина», на третьому – «Опозиційна платформа – За життя». Але навіть їм до рівня поширення та охоплення мажоритарників дуже далеко. Щодо кандидатів на округах, то лідерами з інтенсивності та кількості «джинсових» публікацій є Ігор Колихаєв та Павло Філіпчук, Сергій Хлань та Іван Вінник, Олександр Кістечок та Вегандз Мясникян. Василь Зеленчук, Євген Рищук, Ігор Колихаєв активно поширюють і власні видання, а Юрій Одарченко запустив спецвипуск в обласному виданні.
Станом на 3 липня до підрозділів поліції області надійшло 76 повідомлень щодо порушень, пов’язаних з виборчим процесом. За фактами, що підтвердилися, були складені 32 адмінпротоколи. Також Каховським відділом поліції на основі звернення спостерігачів ОПОРИ проводиться досудове розслідування кримінального провадження щодо можливого підкупу виборців. 27 адмінпротоколів складені за ознаками ст. 212-13 КУпАП (виготовлення або замовлення друкованих матеріалів передвиборчої агітації без відповідних реквізитів), 5 адмінпротоколів складені за ст. 212-10 КУпАП (порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації). Також 3 повідомлення перевіряються в рамках кримінального провадження, відкритого за ч. 3 ст. 160 Кримінального кодексу України «Підкуп виборця».
Ксенія АЛІСОВА.
Фото автора.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал