Виборчий фальстарт: перегони розпочалися ще до їх оголошення
Довготермінове спостереження Громадянської мережі ОПОРА в Херсонській області розпочалося ще до початку офіційного старту виборчого процесу, зазначила під час прес-конференції громадська консультантка ОПОРИ в області Анастасія Супрун. Уточнюючи, що громадське спостереження наразі моніторить підготовчий процес, а також фіксує прояви та особливості дочасних передвиборчих кампаній потенційних кандидатів. Поки що ж, попри те, що президентська виборча кампанія офіційно ще не розпочалася, але ОПОРА констатує, що на Херсонщині на кінець року вже відбувся фальстарт основних кандидатів.
– Ми фіксуємо класичну виборчу кампанію, яка стає все більш масштабною та фінансово затратною, причому вона стосується не тільки президентських, але й парламентських виборів, – зазначила Супрун. – Причому, потенційні кандидати до парламенту, навіть маючи партійні мандати, максимально дистанціюються від прив’язки себе до політсил, обравши стратегію просування імені, а не партії. Більшість поточних активностей у контексті майбутніх виборів на посаду президента сконцентровано в обласному центрі та великих містах. Значно рідше публічні заходи відбуваються в райцентрах. Виключення – здебільшого акції та благодійність потенційних кандидатів до парламенту, які розгортають свою бурхливу діяльність по всій області.
Починаючи з серпня, Херсонщину відвідали 11 потенційних кандидатів на пост Президента – Олег Ляшко, Андрій Садовий, Юлія Тимошенко, Петро Порошенко, Олександр Шевченко, Роман Безсмертний, Анатолій Гриценко, Юрій Дерев’янко, Олександр Вілкул, Віктор Чумак та Дмитро Добродомов. Окрім представників ЗМІ, їх цільова аудиторія була доволі різною: прибічники кандидата, представники закладів охорони здоров’я, підприємств промисловості, бізнесу, курсанти, військовослужбовці, громадські діячі та активісти. Здебільшого вони не збирали великі аудиторії та обмежувалися кількома зустрічами та телеефірами.
Почастішали й візити нардепів – потенційних кандидатів на територію округів. Збільшилась кількість їх благодійних акцій та проектів. Зі слів спостерігачів, лідерами з благодійної активності серед потенційних кандидатів у нардепи є депутати облради Ігор Колихаєв (БПП), Юрій Рожков (БПП), заступник голови облдержадміністрації Євген Рищук (БПП) та перший заступник голови облради Василь Зеленчук («Батьківщина»).
Популярні формати реклами кандидатів та політсил сконцентровані на зовнішню рекламу, вуличну агітацію, поширення друкованих агіток. У Херсоні розгортаються агітаційні намети партій «Народний фронт», «Національний корпус», «Основа», «Об’єднання «Самопоміч» та Радикальної партії із газетами та листівками. Фіксувалися й випадки поширення «чорного піару» та обливання фарбою білбордів кандидатів.
Політичні сили намагаються активніше використовувати соціальні мережі для комунікації з громадянами. За активністю в Фейсбуці лідирують Радикальна партія, «Батьківщина» та «Самопоміч», «Укроп», «Громадянська позиція», БПП, «Опозиційний блок» та «Національний корпус». Окремо моніторами аналізувалися друковані ЗМІ Херсонщини щодо розміщення реклами та агітації. Як продемонстрували результати моніторингу, лідерами з розміщення матеріалів із ознаками замовності –«джинси» – серед потенційних кандидатів є Юлія Тимошенко, Петро Порошенко та Олег Ляшко. Серед можливих кандидатів на вибори до Верховної ради – Павло Філіпчук, Сергій Хлань та Ігор Колихаєв. Жертвами «чорного піару» у друкованих ЗМІ стали Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський.
Як продемонстрували результати моніторингу публічних виступів, звітів, сайтів потенційних кандидатів та соцмереж, активізується і використання бюджетного адмінресурсу. Він проявляється в декларуванні залучення окремими партіями чи потенційними кандидатами бюджетних коштів для розв’язання проблем населених пунктів. За оцінкою ОПОРИ, даний тип впливу належить до найнебезпечніших порушень стандартів виборчого процесу. Адже зловживання таким різновидом адмінресурсу відбувається начебто і без порушень формально встановлених вимог законодавства, але несе руйнівні наслідки для конкурентності виборів. Лідерами по піару щодо залучення бюджетних ресурсів названі народні депутати Федір Негой (10 випадків), Олександр Співаковський (9 випадків), Сергій Хлань та Іван Вінник – по 5 випадків, Юрій Одарченко – 3 випадки, а також депутати облради Євген Рищук (4 випадки) та Павло Філіпчук (3 випадки).
– Можемо констатувати, що потенційні кандидати на пост Президента України та народних депутатів вже розпочали агітаційну діяльність, – підсумувала комунікаційник ГМ ОПОРА Катерина Пономаренко. – Вона супроводжується достатньо інтенсивною активністю самих політичних лідерів, значними фінансовими витратами на зовнішню, медійну рекламу та формування організаційних структур. А це створює нерівні умови для інших кандидатів, які розпочнуть свою агітаційну діяльність відповідно до законодавства – після реєстрації.
Наразі, зі слів моніторів, потенційні кандидати в області не скупляться на роздачу продуктів, одягу, побутової техніки, будівельних матеріалів, правової допомоги та навіть на благодійні кіносеанси…
Ксенія АЛІСОВА.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал