Бюджет Херсона «пиляють» в інтересах комунальних підприємств
Херсон – єдиний в Україні обласний центр, який увійшов у новий рік без ухваленого бюджету, підкреслив під час прес-конференції голова постійної комісії Херсонської міської ради з питань планування, фінансів, бюджету, соціально-економічного розвитку та регуляторної політики Руслан Рубан. Депутати міської ради, які проголосували проти запропонованої редакції цього головного фінансового документу міста, аргументували свою позицію тим, що запропонований на розгляд проект був внесений із грубими порушеннями регламенту та діючого законодавства, а головне – за змістом абсолютно відрізняється від того, який був попередньо обговорений. Зокрема, профільними комісіями – з наданими відповідними зауваженнями, правками і пропозиціями.
Нова ж редакція бюджету повністю адаптована під інтереси комунальних підприємств, а не містян, що є приводом говорити про корупційну складову такого «розкладу» фінансування. Руслан Рубан пообіцяв негайно звернутися до правоохоронних органів за фактом фінансових махінацій та підробки документів при підготовці бюджету: «Нам дали, як того вимагає закон, за 20 днів проект бюджету. А потім опублікували зовсім інший. Різниця в обсягах фінансування комунальних підприємств виросла на 70 млн. грн.! Тепер нехай це досліджують правоохоронці». Причому кошти платників податків перерозподілені таким чином, що натомість незахищеними якраз опинилися статті видатків на соціально значущі сфери – медицину, освіту, соціальний захист, спорт, запевнив він. Саме їх «обібрали» на користь збільшення фінансування комунальних підприємств на статті витрат, котрі важко проконтролювати як за обсягами надання таких послуг, так і за фактами взагалі їх надання, підкреслювали у виступах депутати міськради. Йдеться, зокрема, про благоустрій міста, яке навіть у центрі потопає в смітті. А також про колосально зрослі обсяги фінансування харчування в освітніх закладах. У порівнянні з 2018–2019 роками обсяг видатків на це зріс удвічі і сягнув 150 млн. грн., підкреслив Руслан Рубан. Попри те, що покращення якості харчування ніхто не гарантує, а надавання таких послуг і надалі фактично зосереджено в одних руках. Голова бюджетної комісії також звернув увагу, що йдеться про здорожчання не продуктів, а послуг з організації харчування. І це при тому, що харчоблоки ремонтуються та оснащуються обладнанням за рахунок міста. А комісія, яка була створена для того, аби вивчити це питання, так жодного разу й не засідала, стверджують депутати. Вартість перебування дітей у садках теж виросте вдвічі і стане серйозним навантаженням для батьків, особливо тих, хто виховує кількох дітей.
Окрема тема, яка гостро стоїть досі, – влаштований транспортний колапс, який пережили городяни та який так нічому й не навчив міських керманичів. Обіцянки зміцнити муніципальний парк тролейбусного та автобусного парків так і залишаються балачками без відчутного ефекту для городян. Як ніхто й не збирався виділяти кошти для облаштування громадського транспорту валідаторами, пристроями, які б вивели нарешті з тіні колосальні фінансові потоки готівки за проїзд.
Заступник голови постійної комісії з питань освіти, медицини, спорту, в справах культури, духовності та молоді Валентин Сух зазначив, що із позитивного – прийняті «Міська програма розвитку фізичної культури і спорту», «Програма розвитку футболу у м. Херсоні на 2016-2020 роки». Призначаються стипендії міської ради для заохочення кращих спортсменів та тренерів. Здійснена інвентаризація спортивних споруд, водноспортивних баз, спортшкіл. Почали з’являтися спортивні об’єкти, дитячі майданчики. Повернуто у власність міста й дитячий оздоровчий табір ім. І.Голубця в Скадовську, де оздоровлено понад 1,5 тис. дітей. Однак об’єкт потребує капітальних видатків, забезпечення персоналом. Рішенням міськради створена ДЮСШ «Україна», ДЮСШ «Херсон», відновлена діяльність ДЮСШ «Спартак», відділення боксу. Торік відкрито зал боксу, відремонтована система опалення, придбано інвентар для відділення веслування на байдарках і каное та веслування академічного. Окрема увага приділена закладам культури, дитячим музичним школам, розвитку бібліотечної системи, величезна увага – оздоровленню дітей. Рішенням міського голови від 06.12.2019 р. утворена комісія з розгляду проектів розвитку установ Херсона на 2020–2023 рр., які надають культурно-освітні послуги. Проте це не знайшло відображення в бюджеті 2020 року, не підтримано пропозицій по Громадському бюджету, зазначив Валентин Сух. Украй критичним залишається фінансування програм в галузі медицини, підкреслив він. Так із запланованих асигнувань на запобігання серцево-судинним захворюванням, допомогу хворим на гостре порушення мозкового кровообігу та на протидію туберкульозу в області, яка є епіцентром епідемії, отримано нуль. Інша гостра проблема, яка торкається якості надання медпослуг, є перехід до ІІ етапу реформи, який передбачає необхідність оснащення сучасним медобладнанням закладів, що виходять на пряме фінансування з НСЗУ. Із потреби в 60 млн. грн. в бюджеті закладено 10 млн. грн. Гостро бракує коштів на оснащення кожного лікаря комп’ютерною технікою. На це потрібно 4 млн. грн. На пільгові рецепти із потреби 7 млн. грн. планується виділити лише 2 млн. грн. На протипожежні заходи, які сьогодні вкрай потрібні, з огляду на трагедії, що стаються, з потреби в 11 млн. грн. виділено нуль!
Депутати наголошували на тому, що ключові проблеми в місті виникають через відсутність досконалої системи управління, без концептуального бачення розвитку громади та територій, механізмів контролю за використанням бюджету, землі, комунальної власності.
Секретар постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, енергозбереження та інженерної інфраструктури Оксана Дьякова підкреслила, що до тих, хто знає проблематику ЖКГ кожного району міста, ніхто не дослухається, ніхто не збирається ефективно співпрацювати в напрямку реалізації залучення коштів новітніх проектів, націлених на енергоефективність, термомодернізацію. Заскорузла система призвичаєна до керування виключно в ручному режимі розподілення коштів на титульні списки, штучного роздування штату інспекції з благоустрою, де вакансій більше, ніж працюючих, нарікають депутати. Відтак бюджет розписаний під комунальні підприємства, тривають торги за посади.
Також депутати гостро розкритикували тенденцію до приватизації об’єктів. Акцентували на бракові в спальних районах дошкільних та шкільних закладів, які б могли з’являтися завдяки участі у проектах ДФРР на умовах співфінансування. Однак місто «економить» на таких асигнуваннях. Не витримує жодної критики якість надання адміністративних послуг, куце приміщення ЦНАПу та величезні черги, які викликають соціальне збурення, зазначив депутат Сергій Волошинов. Розкритикував принципи непомірного скорочення фінансування соціально значимої медичної галузі член бюджетної комісії Іван Горланов. Мовляв, можна затягнути паски, але ж не на охороні здоров’я і не в таких убивчих обсягах. Знімати з таких сфер і перекидати на КП, які займаються нібито благоустроєм у затопленому сміттям місті, серед напівзруйнованих фасадів будівель історичного його центру. Піддали нищівній критиці і роздутий бюджет на утримання адміністративного апарату. У трьох райрадах міста налічується в середньому по 107 чоловік штату.
У підсумку зійшлися на тому, що бюджет, без сумніву, слід прийняти, однак в інтересах громади, а не тих, хто «присмоктався» до грошового потоку…
Ксенія АЛІСОВА.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал