Публічність місцевого самоврядування: за рік до виборів
Результати чергового дослідження вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування оприлюднили під час прес-конференції у прес-клубі «Новий день». Дослідження передбачало опрацювання відповідей на інфозапити, аналіз контенту офіційних вебсайтів муніципалітетів, моніторингові візити та безпосереднє спостереження за роботою органів та посадових осіб місцевого самоврядування, опрацювання місцевих нормативно-правових актів.
Цьогорічні дослідження та детальний аналіз показників Херсонської міськради за 2018 рік тривали в червні-серпні та були націлені на аналіз стану виконання міським головою, виконавчими органами та депутатами повноважень у сфері прозорості, відкритості та підзвітності.
В цілому за останні 5 років усі муніципалітети в обласних центрах стали більш публічними. У 2018 році таких міст нараховується аж 19, а Івано-Франківськ посідає в рейтингу І місце. Крім нього, Київ, Луцьк і Вінниця демонструють найбільшу сталість у впровадженні принципів публічності, а от Полтава та Черкаси помітно програють конкуренцію іншим.
Міськраді Івано-Франківська вдається зберігати лідерські позиції завдяки забезпеченню зручного доступу громадян до адмінпослуг, продовженню практики використання електронних сервісів, відсутності процедурних обмежень щодо доступу містян до засідань колегіальних органів міськради та систематичному впровадженню політики відкритих даних, зазначила під час прес-конференції координатора вимірювання в м. Херсоні Анастасія Супрун. Торік Херсонська міська рада посіла 12 місце у рейтингу індексу публічності із загальним показником 69,2%. Порівнюючи результати вимірювання з минулими роками, можна стверджувати, що рівень відкритості, прозорості та підзвітності муніципалітету зростає, хоч і повільно, констатувала Супрун. Депутати міськради опинилися на 13 сходинці індексу, хоч і здобули найвищий показник за останні роки. Як і раніше, на сайті міськради відсутня повна інформація про місцевих депутатів: контакти, електронна пошта, біографічні дані, декларації про майно, доходи і витрати. Щоправда, ведеться відеотрансляція пленарних засідань, що дозволяє спостерігати за роботою місцевих обранців онлайн. Стенограми чи аудіо-трансляції роботи ради відсутні. Мешканці міста мають можливість бути присутніми на засіданнях особисто, це передбачено регламентом та процедурою запису. Також на сайті ради публікуються прийняті рішення. Радою затверджено рішення про строки проведення щорічних звітів депутатів перед виборцями. За 2018 рік відсутні 12 звітів депутатів.
Не вперше найнижчий показник прозорості демонструють виконавчі органи Херсонської міськради. Персональний склад виконкому представлений на сайті в формі списку, де відсутні біографічні дані, декларації про майновий стан. Не оприлюднена інформація про повноваження виконавчого комітету. Водночас на сайті оприлюднюється інформація про місце та час засідання виконкому, а також публікуються проекти рішень. Щоб потрапити на засідання, достатньо записатися перед початком.
Залишається незмінною тенденція, при якій із трьох суб’єктів владних повноважень міськради найбільший внесок до загального показника індексу публічності робить міський голова. У 2018 році прозорість, відкритість та підзвітність його діяльності було оцінено у 78,9%, що класифікується як задовільний рівень. Однак якщо порівнювати цей результат з минулорічним, то у 2017 році херсонський міський голова демонстрував вищий показник публічності – 81% та, згідно методології оцінювання, мав статус публічної головної посадової особи місцевого самоврядування.
Серед позитивних змін – публікація в повному обсязі протоколів містобудівної ради, оприлюднення переліку земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови тощо, зазначає Анастасія Супрун. Продовжує функціонувати проект херсонського міського голови «Відкритий бюджет», де можна знайти актуальну інформацію про виконання бюджету, держзакупівлі, цільові програми, надіслати звернення та прийняти участь у опитуванні. Міська рада використовує систему електронних закупівель PROZORRO. За період з жовтня 2017 року і до кінця 2018 року проведено 544 процедур публічних закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок коштів міського бюджету. На противагу цьому, дещо погіршилася ситуація із оприлюдненням інформації. Наприклад, у форматі відкритих даних не вдалося виявити переліку перевізників, що надають послуги пасажирського транспорту. Виконавчі органи міськради продовжують надавати доступ до відкритих даних лише фрагментарно, розміщуючи їх на різних ресурсах.
Загалом ключовими проблемами в аспекті публічності муніципалітетів залишаються практики звітування посадовців і депутатів на відкритих зустрічах перед мешканцями, доступ до засідань виконкомів, документування та врахування результатів громадських слухань, оприлюднення інформації щодо комунального майна та земельних ресурсів.
Ксенія АЛІСОВА.
Фото автора.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал