Вибори на Херсонщині: за день до «тиші»
У переддень парламентських виборів представники Громадянської мережі ОПОРА під час пресконференції оприлюднили останні підсумки виборчих перегонів. На 5 округах Херсонської області боротьба між кандидатами-конкурентами мала конфліктний характер. Претенденти на парламентський мандат активно використовували ЗМІ, соцмережі та зовнішні рекламні носії для агітації. Зросла й активність «чорнопіарників».
Кандидати почали використовувати звернення до правоохоронних органів як частину передвиборчої стратегії, відзначив координатор довготермінового спостереження в Херсонській області Максим Єлігулашвілі. На першому місці по кількості порушень виборчого законодавства та відповідно до обсягів заяв до правоохоронних органів в липні залишається зовнішня реклама кандидатів без вихідних даних або з їх невідповідностями. В обласному центрі цю норму законодавства порушували кандидати Герасимюк, Кулешов, Бережна, Сальдо, Опанащенко, партія «Опозиційний блок». На інших виборчих округах такі випадки фіксувались щодо кандидатів Зеленчука, Вінника, Погомій, Кістечка. Масовим було й розповсюдження листівок без вихідних даних. Зокрема, це стосується агітматеріалів кандидата від партії «Слуга народу» Ковальова та самовисуванця Рищука, зазначають спостерігачі. В 184-му окрузі найбільше білбордів без вихідних даних було зафіксовано у кандидата Вінника. Спостерігачі вже фіксують зовнішню рекламу з ознаками прихованої агітації, орієнтованої на «день тиші» – білборди не містять зображень та прізвищ кандидата, але виконані у впізнаваній стилістиці та мають відповідні гасла – кандидатів Співаковського, Вінника, Хланя, Мясникяна, Філіпчука. Також під агітацію, яка заборонена в «день тиші» та в день голосування можуть підпасти таблички з назвами вулиць від благодійних фондів кандидатів, на яких містяться їхні прізвища (Колихаєв, Рищук). Отримати адмінштраф ризикують й кандидати, які планують у ці дні пересуватися на автотранспорті з іменними наліпками, які зафіксовані у кандидатів Опанащенка, Філіпчука, Репілевського, Іванова.
Низка кандидатів продовжують залучати посадових осіб державних органів влади та місцевого самоврядування до своєї агіткампанії. Найпопулярнішим «каналом» розповсюдження позитивних відгуків про діяльність кандидатів залишаються районні ЗМІ, котрі публікують який чиновник кого підтримує з кандидатів. Продовжують з метою агітації використовувати й релігійну тематику. Зі слів спостерігачів, благодійний фонд кандидата Філіпчука розповсюджує «православний календар», а Федіна на заходах постійно супроводжує секретар Херсонської єпархії УПЦ. Крім того, Федін для агітаційного заходу використав іноземний гурт, тим самим створивши підстави для складання адмінпротоколу на порушників.
Як зазначалося, непрямий підкуп виборців здебільшого здійснюється через благодійні фонди кандидатів. Масштаби цього методу різні – від роздачі морозива та лотерей з призами до ремонту шкіл, організації свят за участі зіркових гостей та відкриття спортмайданчиків, облаштування парків. Наприклад, кандидат Колихаєв став спонсором оновлення парку в Бериславі та будівництва спорткомплексу з басейном у Новій Каховці. Ще одним прикладом заохочення виборців до голосування за певного кандидата можна назвати відкриття басейну в ХДУ, зазначають спостерігачі. Хоч кандидат заявив, що на цьому заході знаходиться не як кандидат, а як обраний ректор, презентація об’єкта в незавершеному стані дає підстави припускати, що це все ж таки пов’язано з його політичними амбіціями, зазначають у ОПОРІ.
Незважаючи на те, що Херсонською міськрадою та іншими ОМС були визначені місця для агітації, спостерігачі в липні продовжують фіксувати масову розклейку агітматеріалів у непризначених для цього місцях – на зупинках, електроопорах, транспорті, в під’їздах та вітринах магазинів.
В останній тиждень активізувалися випадки «чорного піару» – роздача газет та поширення листівок проти кандидатів. Також стався підпал автівки довіреної особи кандидата від партії «Слуга народу». Кандидати почали не тільки активно проводити пресконференції та робити заяви по звинуваченню один одного, а й подавати до суду.
Щодо кандидатів-мажоритарників, то лідерство за матеріалами з ознаками замовності, розміщеними в ЗМІ, – у кандидатів Хланя, Філіпчука, Кістечка, Вінника та Колихаєва. Деякі кандидати запровадили цілі спецвипуски газет, присвячені своїй діяльності (Одарченко, Білецький, Філіпчук, Зеленчук, Рибалко, Рищук, Предместніков, Сальдо, Опанащенко, Дмитрієв).
Літо – звісно, що не зовсім сприятлива пора для проведення виборів. І не тільки тому, що пов’язана з літніми відпустками, а й в плані організації роботи виборчих дільниць. Адже здебільшого вони розташовуються в навчальних закладах, де нині повним ходом тривають ремонти. А отже літня спека та стійкий запах фарби суттєво ускладнюють роботу дільничних комісій, котрі муситимуть провести в суворих умовах щонайменше 2 доби…
Олена АНТОНЕНКО.
Фото автора.
Новини від Нового дня в Telegram. Підписуйтесь на наш канал